netka

Gra Fabularna – Jak zacząć?

Mnogość systemów RPG zarówno tych oficjalnych, jak i wszelakich wersji fanowskich może przyprawić o ból głowy kogoś, kto nie jest zaznajomiony z tematem, a chciał by zacząć grać w gry fabularne. Dlatego w poniższym tekście streszczę jak zacząć swoją przygodę z grami wyobraźni, odpowiadając na to jaki system RPG wybrać na początek jak i wiele innych.

Towarzysze zabawy

Podstawa, bez, której ciężko nam będzie doświadczyć magii gier fabularnych. Rzecz oczywista – potrzebujemy przynajmniej jednej osoby dla wspólnej rozgrywki, choć optymalna liczba wszystkich uczestniczących w zabawie to trzy osoby (mistrz gry plus dwoje graczy). Przy czterech, bądź więcej osobach wymagany jest doświadczony MG, a nawet i on może nie ogarnąć chaosu wynikającego z nadmiernej liczby graczy.

Oczywiście istnieje możliwość grania w RPG samemu, aczkolwiek wymaga jakiegoś generatora w postaci bardziej klasycznej jak książka paragrafowa, gdzie podejmujemy decyzje na podstawie tekstu, który czytamy. Ewentualnie istnieją rozwiązania komputerowe, gdzie zawiłości paragrafowe zostały przeniesione na ekran komputera, ale rozgrywka solo to osobny temat, którego tu poruszać nie będę.

System RPG

Rzecz kluczowa – W jakim settingu, czyli w jakiej konfiguracji będziemy grać? Na to pytanie trzeba sobie odpowiedzieć na samym początku, ponieważ system RPG to nic innego jak cała mechanika i zasady w oparciu o, które będziemy prowadzili, bądź uczestniczyli w rozgrywce.

W systemie RPG jaki wybierzemy będą omówione zarówno wszelkie zależności mechaniczne jakimi będziemy się kierowali podczas rozgrywki jak i świat przedstawiony w, którym będziemy grali. Tutaj dochodzimy do kolejnego ważnego aspektu podczas przygotowywania się do grania w gry wyobraźni. Mianowicie systemy do grania zawierają oprócz zasad mechanicznych również świat w jakim gramy. Czyli dla przykładu możemy zagrać w świecie Śródziemia w systemie MERP (MiddleEarthRollePlaying), czy w naszej rodzimej Neuroshimie w klimatach postapokaliptycznego USA.

Oczywiście settingów RPG’owych jest znacznie więcej. Możemy zagrać postacią z dni Rewolucji Francuskiej w przedmieściach Paryża, czy uczestniczyć w innych bardziej bądź mniej historycznych wydarzeniach, bo RPG to nie tylko fantasy. Dlatego najlepiej wybrać taki klimat w jakim czujemy się najlepiej i o, którym mamy przynajmniej częściowe pojęcie.

Kości i inne zabawki.

Podstawowym narzędziem każdego systemu RPG są kości do gry. Są one niezbędne w prowadzeniu rozgrywki gry fabularnej. Jednak nie jest mowa tu o klasycznych sześciościennych kościach jakie widujemy w większości gier (choć i takie znajdą tu zastosowanie). Do prawie każdego systemu będziemy potrzebowali tak zwanych klasycznych kości RPG, czyli zestawu siedmiu kości o różnych ilościach ścian, takich jak te widoczne na zdjęciu poniżej.

Poza wyżej wymienionymi kostkami do gry możemy pokusić się o całe mnóstwo dodatkowych elementów służących pomocą do gry takich jak podręczniki, figurki, mapy, gotowe scenariusze itp. Aczkolwiek są to jedynie dodatki urozmaicające grę.

Mistrz Gry

O ile samo granie jako postać w przygodzie nie wymaga od nas żadnego doświadczenia w grach fabularnych to tak zwane Mistrzowanie, to już zupełnie inna historia.

MG ma najtrudniejsze zadanie, ponieważ to on musi ogarnąć mechanikę, czyli system w jakim prowadzi grę. Oczywiście nie musi znać żadnej wartości czy tabeli na pamięć, bo wszystko znajdzie w podręczniku mistrza gry danego systemu RPG, aczkolwiek warto żeby znał podstawowe zasady rządzące danym settingiem, aby móc poprawnie i płynnie prowadzić rozgrywkę.

Dodatkowo to właśnie MG przygotowuje całą przygodę w jaką zostaną wplątani gracze i to on opierając się o mechanikę systemu będzie sędzią wszelkich zmagań graczy w świecie gry.

Do MG należy przedstawienie graczom całego świata i pilnowanie spójności rozgrywki.

Dlatego właśnie warto aby Mistrzem Gry została osoba, która jest w stanie ogarnąć ten cały ciąg zależności.

Co wybrać na początek?

Najbardziej popularnym i prostym w obsłudze jest klasyczny system Dn’D (Dungeons and Dragons). Czyli pierwszy oficjalny system RPG na świecie, którego kolejne edycje z sukcesami są ciągle rozwijane od lat osiemdziesiątych do dziś z powodu nie blaknącej popularności RPG’ów.

Dlaczego akurat ten setting na początek? W internecie jest mnóstwo materiałów, tekstów, czy filmów, które w oparciu właśnie o ten system w klarowny sposób przedstawiają podstawy rozgrywki dla nowicjuszy, a sam system jest skonstruowany tak, aby nawet największy laik od razu ogarnął wszelkie zależności.

Co również istotne w Dn’D istnieje niezliczona ilość gotowych, darmowych scenariuszy dla osób, które chciały by zacząć w RPG grać, więc nic tylko czerpać garściami i grać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.